REGIONY | Obce | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování | ![]() |
Úsek tratě mezí Jaroměří a Hradcem Králové je součástí plánovaného spojení z Prahy přes Hradec Králové až do polské Vratislavi, kdy se k hranicím využijí úseky tratě směrem na Náchod a Meziměstí (hranice s Polskem). Správa železnic vypisuje soutěže na přípravu projektů modernizace celkem 3 úseků na trati, Hradec - Jaroměř je jeden z nich. Dojde tak k posílení dopravní osy, která bude sloužit nejen dálkové, ale i regionální dopravě.
Jaroměř - Hradec Králové
V rámci plánované modernizace přibude na tomto úseku druhá kolej, vlaky se zde budou mít možnost se přiblížit rychlosti až 160 km/h.
Vylepšení se dočkají i stanice na trati, a to v Předměřicích nad Labem a ve Smiřicích, plánuje se také náhrada některých přejezdů. Trať bude nově elektrifikována a vybavena zabezpečovacím systémem ETCS.
Správa železnic vybrala pro přípravu projektu na úseku Jaroměř - Hradec polečnosti VECTORAMA a MORAVIA CONSULT Olomouc, které podaly cenovou nabídku ve výši 188 865 600 korun. Projektové práce potrvají přibližně dva roky.
Projekt vysokorychlostní tratě polabí a Východní Čechy
Oficiálně popisovaný úsek železnice spadá pod tzv, Podorlický úsek, který je součástí sítě Rychlých spojení (RS 5), což je kombinace vysokorychlostních tratí a na ně navazujících modernizovaných běžných tratí. Je přímým pokračováním dvou částí plánovaných vysokorychlostních tratí Polabí a Východní Čechy.
Modernizace zvýší kapacitu pro dálkovou i regionální dopravu, umožní jízdu vlaků z Hradce Králové do Náchoda za půl hodiny a do Broumova za 85 minut. Stavba bude probíhat po etapách od konce 20. let a navazuje na projekt vysokorychlostních tratí, díky kterému budou moct jezdit vlaky až stošedesátikilometrovou rychlostí.
Konkrétní zlepšení modernizace trati
Na trati mezi Hradcem Králové a Českou Skalicí přibude po modernizaci druhá kolej, kompletní rekonstrukce zde přinese výraznější zkrácení jízdních dob.
V návazném úseku do Náchoda vznikne Vysokovská spojka, tedy nové tunelové propojení, díky kterému nebude nutné měnit dvakrát směr jízdy vlaků.
S modernizací úseku z Náchoda přes Meziměstí ke státní hranici vzniknou ve stanici Česká Metuje nová nástupiště, která umožní zavedení dalších spojů.
Ve Wroclawi za 3 hodiny vlakem z Trutnova i z Pardubic
Aktuálně České dráhy nabízejí od loňského prosince pro jízdu do polské Vratislavi Baltic expres, který míří až k moři. Královéhradecký kraj však vlak míjí: nastoupit lze nejblíže v Pardubicích.
Obyvatelé Královéhradeckého kraje a zejména pohraničí mohou již delší dobu využívat regionální přeshraniční spoje, například obyvatelé z Královédvorska a Jaroměřska mají na vybranou, jestli pojedou hromadnou dopravou do Vratislavi přes Trutnov nebo zmíněné Pardubice. Z Trutnova lze dojet regionálním vlakem přes jednu přestupní stanici do Vratislavi za 3 hodiny, tedy přibližně za stejný čas jako rychlíkem z Pardubic.
Autem z Jaroměře i ze Dvora Králové mohou příznivci vratislavských trpaslíků, historického centra, vzdělávací expozice Hydropolis nebo mořského světa dojet do sídla Dolnoslezského vojvodství za 2,5 hodiny.
Linkový soukromý autobus jede z Hradce Králové do Vratislavi 4 hodiny.
Zrychlení na trati 030 (Jaroměř - Stará Paka přes Dvůr Králové)
V tomto roce by měla také začít víc než dvouletá realizace zlepšení provozních parametrů na trati Jaroměř - Stará Paka, kdy je cílem zkrácení jízdní doby, které umožní prodloužení přestupních časů ve stanici Jaroměř a zvýšení provozní stability.
Náplní stavby je především rekonstrukce železničního svršku a spodku v celkové délce 12,8 km, zejména v mezistaničním úseku Jaroměř – Dvůr Králové nad Labem a výstavba výhybny Kuks. Dále bude rekonstruováno 12 mostů a 26 propustků.
Kateřina Sekyrková
Vaše komentáře |