Vyhledej
Královédvorsko > Doprava > aktuálně

Vlakem mezi Hradcem a Jaroměří po dvou kolejích a stošedesátkou - snad v roce 2032

Plánovaná modernizace už zná projektanta

Redakce / 6.05.2025, KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ
Královéhradecký kraj se může těšit na rychlejší vlakové spojení do Prahy i do Polska. Modernizace železniční tratě mezi Jaroměří a Hradcem je plánovaná v letech 2029 - 2032, nyní jsou již známé firmy, které projekt za dva roky připraví, a to za více než 180 milionů korun.

Úsek tratě mezí Jaroměří a Hradcem Králové je součástí plánovaného spojení z Prahy přes Hradec Králové až do polské Vratislavi, kdy se k hranicím využijí úseky tratě směrem na Náchod a Meziměstí (hranice s Polskem). Správa železnic vypisuje soutěže na přípravu projektů modernizace celkem 3 úseků na trati, Hradec - Jaroměř je jeden z nich. Dojde tak k posílení dopravní osy, která bude sloužit nejen dálkové, ale i regionální dopravě. 

Jaroměř - Hradec Králové

V rámci plánované modernizace přibude na tomto úseku druhá kolej, vlaky se zde budou mít možnost se přiblížit rychlosti až 160 km/h. 

Vylepšení se dočkají i stanice na trati, a to v Předměřicích nad Labem a ve Smiřicích, plánuje se také náhrada některých přejezdů. Trať bude nově elektrifikována a vybavena zabezpečovacím systémem ETCS.

Správa železnic vybrala pro přípravu projektu na úseku Jaroměř - Hradec polečnosti VECTORAMA a MORAVIA CONSULT Olomouc, které podaly cenovou nabídku ve výši 188 865 600 korun. Projektové práce potrvají přibližně dva roky.

Projekt vysokorychlostní tratě polabí a Východní Čechy 

Oficiálně popisovaný úsek železnice spadá pod tzv, Podorlický úsek, který je součástí sítě Rychlých spojení (RS 5), což je kombinace vysokorychlostních tratí a na ně navazujících modernizovaných běžných tratí. Je přímým pokračováním dvou částí plánovaných vysokorychlostních tratí Polabí a Východní Čechy.

Modernizace zvýší kapacitu pro dálkovou i regionální dopravu, umožní jízdu vlaků z Hradce Králové do Náchoda za půl hodiny a do Broumova za 85 minut. Stavba bude probíhat po etapách od konce 20. let a navazuje na projekt vysokorychlostních tratí, díky kterému budou moct jezdit vlaky až stošedesátikilometrovou rychlostí.

Konkrétní zlepšení modernizace trati

Na trati mezi Hradcem Králové a Českou Skalicí přibude po modernizaci druhá kolej, kompletní rekonstrukce zde přinese výraznější zkrácení jízdních dob. 

V návazném úseku do Náchoda vznikne Vysokovská spojka, tedy nové tunelové propojení, díky kterému nebude nutné měnit dvakrát směr jízdy vlaků. 

S modernizací úseku z Náchoda přes Meziměstí ke státní hranici vzniknou ve stanici Česká Metuje nová nástupiště, která umožní zavedení dalších spojů.

Ve Wroclawi za 3 hodiny vlakem z Trutnova i z Pardubic

Aktuálně České dráhy nabízejí od loňského prosince pro jízdu do polské Vratislavi Baltic expres, který míří až k moři. Královéhradecký kraj však vlak míjí: nastoupit lze nejblíže v Pardubicích. 

Obyvatelé Královéhradeckého kraje a zejména pohraničí mohou již delší dobu využívat regionální přeshraniční spoje, například obyvatelé z Královédvorska a Jaroměřska mají na vybranou, jestli pojedou hromadnou dopravou do Vratislavi přes Trutnov nebo zmíněné Pardubice. Z Trutnova lze dojet regionálním vlakem přes jednu přestupní stanici do Vratislavi za 3 hodiny, tedy přibližně za stejný čas jako rychlíkem z Pardubic. 

Autem z Jaroměře i ze Dvora Králové mohou příznivci vratislavských trpaslíků, historického centra, vzdělávací expozice Hydropolis nebo mořského světa dojet do sídla Dolnoslezského vojvodství za 2,5 hodiny

Linkový soukromý autobus jede z Hradce Králové do Vratislavi 4 hodiny. 

Zrychlení na trati 030 (Jaroměř - Stará Paka přes Dvůr Králové)

V tomto roce by měla také začít víc než dvouletá realizace zlepšení provozních parametrů na trati Jaroměř - Stará Paka, kdy je cílem zkrácení jízdní doby, které umožní prodloužení přestupních časů ve stanici Jaroměř a zvýšení provozní stability. 

Náplní stavby je především rekonstrukce železničního svršku a spodku v celkové délce 12,8 km, zejména v mezistaničním úseku Jaroměř – Dvůr Králové nad Labem a výstavba výhybny Kuks. Dále bude rekonstruováno 12 mostů a 26 propustků.

Kateřina Sekyrková


 
Vaše komentáře

Přečteno 175x
 
06.05.2025 - Na svátek dne 8. května se vztahuje zákaz prodeje v prostorách s prodejní plochou větší než 200 m². Výjimkou je prodej na autobusových a vlakových nádražích a letištích a na prodejny ve zdravotnických zařízeních, lékárny a benzinové pumpy.
29.04.2025 - Hlášení o výluce: ve dnech 3. - 11. května 2025 je plánována výluka traťové koleje v úseku Stará Paka - Martinice v Krkonoších - Hostinné, Kunčice nad Labem - Vrchlabí.
23.04.2025 - Výluka traťové koleje je hlášena v úseku Hořice v Podkrkonoší - Ostroměř ve dnech 5. - 7., 12., 13. května 2025. Všechny vlaky budou po dobu výluky nahrazeny náhradní autobusovou dopravou dle výlukového jízdního řádu.
19.03.2025 - K pokládce prvních asfaltových vrstev na budoucím dálničním úseku D35 Hořice-Sadová dojde ve čtvrtek 20. března 2025.

Volná pracovní místa

Pomocný kuchař/ka (Jídelna SPOŠ)

Posila do kuchyně (Diakonie ČCE)

Učitel/ka matematiky pro SŠ (gymnázium Dvůr Kr.) 


Školní psycholog (ZŠ Sch. sady)


Kalendář akcí
4.04.2025 - 18.05.2025
výstava: ŽIVOT A VÁLKA
1.05.2025 14:00 - 1.06.2025 19:00
Výstavy superbiků
7.05.2025 16:00 - 7.05.2025 19:00
Skicování v Safari kempu
7.05.2025 15:45 - 7.05.2025 16:45
Jóga pro zdraví a sílu v každém věku
8.05.2025 10:00 - 8.05.2025 16:00
MISE VELICHOVKY